Leer- en gedragsuitdagingen belicht

ADD, ADHD, ASS (PDDnos, Autisme, Syndroom van Asperger), hoogbegaafdheid, hooggevoeligheid, dyspraxie, ODD, dyslexie, dyspraxie, dysorthografie, angststoornis, faalangst, er zijn heel veel namen voor allemaal ‘afwijkingen’. Afwijkingen die anders zijn dan de ‘normaal’. Liever noem ik deze afwijkingen, uitdagingen, want in plaats van een etiket en ‘dat is het dan’, zijn de symptomen die samen dit etiket vormen een kenmerken van een ‘vechten / vluchten / verstarren’ van het reptielenbrein.

Je brein bestaat uit 3 delen, het reptielenbrein, het zoogdierenbrein en het menselijk brein. Het reptielenbrein is het oudste deel en ontstaat al in de baarmoeder vanaf dag 33. Het reptielenbrein zorgt voor je overleving. Het regelt de hartslag, de bloeddruk, je temperatuur. Het reptielenbrein stuurt de reflexen, die allemaal ook bedoeld zijn om te overleven. Het reptielenbrein handelt onbewust, je kunt het niet sturen. En als het reageert omdat het een angst heeft dat je het niet overleeft (een angst voor de dood of een angst voor afwijzing, wat vanuit de oer ook de dood betekende) dan gaat het reageren met vechten, vluchten of verstarren.

Vechten, als je je dat voorstelt gaat over jezelf groter maken dan je je voelt. Het is handig om je spieren ‘op te pompen’, daar moet veel bloed naar toe, je schouders hoog, een agressieve, boze blik. Je hebt 1 focus en kunt niet meer echt bewust nadenken, je probeert te overleven ten opzichte van hetgeen erbij je in de buurt is. Je hersenen werken met 1 voorkeurskant, want bewust nadenken daar is geen tijd voor. Ook is de stofwisseling op een laag pitje gezet, een broodje verteren is op dit moment niet nodig. Er is een onrust, er is nu iets wat een prioriteit heeft.

Vluchten, als je je dat voorstelt gaat over wegrennen van de angst. Eigenlijk probeer je dan zo snel mogelijk weg te komen van datgene wat de angst veroorzaakt. Het is handig om dan jezelf vooral niet zichtbaar te maken, je bent steeds op zoek naar manieren om weg te komen. Je spieren zijn vaak goed doorbloed om te kunnen vluchten, je spijsvertering is vluchtig en niet optimaal. Je hebt vooral een focus om steeds weg te komen. Je bent doorlopend onrustig en alle sensibele systemen staan op scherp.

Verstarren, waar vechten en vluchten ‘actie’ betekent, is verstarren bevriezen van binnen, helemaal stil staan / stil zitten en je vooral niet laten zien. Niet bewegen, adem inhouden, niets voelen, maar wel juist goed sensibel jezelf richten op de buitenwereld. Aanraking is direct schrikken, de oren zijn gespitst, eigenlijk staat alle sensibiliteit op scherp.

Kijk je naar ADD en ADHD, dan is er een onrust, onbewust, een kind kan er niets aan doen. Bij ADHD meer naar buitengericht, de 1 meer in de vechtstand. Vaak zijn ze ook heel gevoelig, want het is heel handig om juist alles te horen om je heen, om hetgeen angst veroorzaakt in de gaten te houden. Het nare is dat uiteindelijk de onrust en je drukte, waar je niets aan kan doen, ook nog voor een afwijzing kan zorgen, waardoor je uiteindelijk is een negatieve spiraal kan komen, met steeds vaker momenten met een actief reptielenbrein.

Autisme, er zijn kinderen met heel duidelijk autisme en veel moeite met sociale situaties. Maar kijk eens naar verstarren. Eigenlijk heel gevoelig, maar zo verstart / bevroren van binnen dat je geen verbinding kunt leggen met jezelf en eigenlijk ook niet met je omgeving.

Dyslexie / Dyspraxie / Dysorthografie, bij heel veel handelingen heb je een samenwerking van het linker en het rechterbrein nodig. Als je een actief reptielenbrein hebt, dan werkt je dominante brein wel, het andere brein werkt veel minder, waardoor handelingen moeilijk geautomatiseerd kunnen worden en er ook vaak geen echte handigheid ontstaat.

Het reptielenbrein die actief is, vaak een (mede-) oorzaak van leer- en gedragsuitdaging. Maar hoe komt het dat het reptielenbrein in actiestand staat. Er is een ervaring ergens in het leven van dit kind, of een ervaring in het familiesysteem die blijkbaar een kenmerk in zich heeft die ook aanwezig is op het moment dat een kind angst ervaart. Misschien was er in de zwangerschap een gevoel van falen bij de moeder, en was dat op het werkgebied. De kenmerken die bij de moeder op dat moment aanwezig waren, kunnen bij een kind iets triggeren en het reptielenbrein activeren.

Onderzoeken wat het reptielenbrein activeert zorgt voor een bewust worden en een mogelijkheid om dit te veranderen. Door middel van de present child methode, regressietherapie, systemische therapie, lichamelijk behandeling kan ik met verschillende technieken het reptielenbrein ontspannen en een nieuwe ervaring maken.

Ben je benieuwd wat ik hierin voor jullie kan doen. Neem contact op! info@willemijntrip.nl